Däckkunskap


Belastningsindex, profilförhållande, RTF. Däck kan vid första anblick verka som en riktig djungel. Vi har samlat de vanligaste frågorna i en liten däckskola.

Hur tyder man däckets märkning?

Om du vill veta mer om dina däck måste du kunna tyda beteckningen på däckens sidor. Kontrollera i bilens handbok vilken typ av däck som passar till din bil.

Vad betyder koderna på däckens sidor?
Den första koden anger däckets storlek och den andra anger vilken belastning och hastighet som däcket är anpassat för.

235/55 R17 99W
(bredd / höjd / diameter / belastningsindex / hastighetsindex)



1) Däckbredd (235)
Talet 235 anger däckets bredd i millimeter. För standarddäck ligger det här talet på mellan 125 och 335 millimeter.

2) Profilförhållande (55)
Talet 55 anger däckets höjd, uttryckt i procent av bredden. I exemplet ovan är höjden 55% av den totala bredden på 235 mm, vilket är 129,25 mm.

3) R
Bokstaven R talar om att det är ett radialdäck. Beteckningen ZR kan också förekomma, vilket indikerar att det är ett höghastighetsdäck, eller RFT som indikerar att det är ett däck med nödkörningsegenskaper (Run Flat Tyre). Även om de flesta däcken nuförtiden är radialdäck, så finns det även andra typer. På diagonaldäck har bokstaven R ersatts av ett vågrätt streck (-).

3) Diameter (17)
Talet 17 anger fälgens diameter. Den anges alltid i tum. Fälgdiametern kan vara från 10 till 23 tum på personbilar.

4) Belastningsindex (99)
99 är ett index som anger den maximala belastning som ett däck tål vid den hastighet som anges med hastighetssymbolen (99 = 775 kg).

Load Index Kg Load Index Kg Load Index Kg
65 290 80 450 95 690
66 300 81 462 96 710
67 307 82 475 97 730
68 215 83 487 98 750
69 325 84 500 99 775
70 335 85 515 100 800
71 345 86 530 101 825
72 355 87 545 102 850
73 365 88 560 103 875
74 375 89 580 104 900
75 387 90 600 105 925
76 400 91 615 106 950
77 412 92 630 107 974
78 425 93 650 108 100
79 437 94 670

5) Hastighetsindex (W)
Den sista bokstaven indikerar den högsta tillåtna hastigheten för däcket vid full belastning. W betecknar en maxhastighet på 270 km/h. Den bör vanligtvis vara högre än fordonets maxhastighet. Det kan dock göras undantag för vinterdäck och ges dispens i vissa länder. Var noga med att inte montera däck med en för låg hastighetsbeteckning eller lastkapacitet (se ovan). I din bils handbok finns mer detaljerad information.

Speed Index
GI M MN P Q R S T U H VR V ZR W Y
km/h 130 140 150 160 170 180 190 200 210 ≥210 240 ≥240 270 300

Vad är bra däck?

Du bör aldrig underskatta betydelsen av bra däck. De är den enda kontakten mellan dig och vägen. Varje däcks kontaktyta mot marken motsvarar ungefär ett vykorts storlek. Var därför noga med att hålla däcken i topptrim och be om råd när du har frågor. Vi på First Stop hjälper dig gärna.

Vad fyller däcken för funktion?
Enkelt uttryckt har däcken fyra huvudfunktioner:

  • Bära upp bilen; de fyra däcken och luften de är fyllda med ger stöd åt bilens hela vikt.
  • Absorbera stötar från marken. Luften eller nitrogengasen i däcken fungerar som fjädring. Detta ökar öven komforten avsevärt.
  • Överföra manöver- och bromskrafter. Tack vare däcken kan du manövrera bilen och stanna den.
  • Styrning; genom att vinkla hjulen styr du din bil.

Varför är bra däck så viktigt?
Bra däck utgör för det första en bra garanti för säker och komfortabel färd med bilen. Dåliga däck kan reducera bilens prestanda, öka bromssträckorna och öka risken för sladdar. Slitna däck, eller däck med för lågt lufttryck, ökar dessutom bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.

Vad kan jag göra för att förhindra skador?

  • Kontrollera regelbundet lufttrycket i däcken. Det idealiska lufttrycket hittar du i bilens användarhandbok. Gör alltid detta när däcken är kalla. Gör det en gång i månaden och besök en First Stop-verkstad om du upptäcker något konstigt med däcken, till exempel att ett har betydligt lägre lufttryck än de övriga. Om däcken har för lågt lufttryck har du inte lika bra kontroll över bilen, bromssträckorna blir längre och däcken slits ned mycket snabbare. Däck med för högt lufttryck är dock lika farliga, de kan orsaka sämre väggrepp, mindre säkra inbromsningar och sämre kontroll över bilen, vilket kan leda till farliga situationer.
  • Kontrollera däckens kondition regelbundet. Om du ser tecken på skador eller sprickor bör du vända dig till en First Stop-verkstad så snart som möjligt.
  • Om däcket får en kraftig stöt, till exempel om du kör över en grop i vägbanan, är det alltid klokt om du vänder dig till närmaste First Stop-verkstad för att få däcket kontrollerat och se om det fått några yttre eller inre skador.
  • Kontrollera däckens mönsterdjup regelbundet. Det minsta tillåtna mönsterdjupet är 1,6 mm för vanliga däck. Vi rekommenderar dock att du byter däck redan när mönsterdjupet går under 3 mm på sommardäck eller 4 mm på vinterdäck.
  • Om du hör ovanliga ljud eller om bilen vibrerar bör du snarast kontrollera däckens balansering och hjulens inställning. Även utan problem bör du kontrollera dessa saker efter 10 000 kilometers körning.

När är det dags för nya däck?

Fyra små gummiremsor, var och en inte större än ett vykort, är allt som står mellan dig och en potentiellt livshotande situation i trafiken. Så var noga med hur du hanterar dina däck. Ha alltid korrekt lufttryck i dem och byt ut dem när de är slitna eller skadade.

1. Kontrollera mönsterdjupet
Vi rekommenderar att du byter däck när mönsterdjupet är under 3 mm för sommardäck och under 4 mm för vinterdäck. Om du kör med däck med grundare mönsterdjup än så äventyras väghållningen och säkerheten betydligt. Enligt lagen får du överhuvudtaget inte köra på däck med ett mönsterdjup som underskrider 1,6 mm. Indikatorer i mönsterspåren visar när denna nivå har nåtts.

2. Kontrollera om det finns några skador eller ojämnt slitage

  • Ojämnt slitage (på skuldrorna eller mitt på slitytan).
  • Jack, revor och sprickor på slitytan eller sidoväggarna.
  • Stötskador, vanligtvis bulor på sidoväggen, i synnerhet efter körning på grovt underlag.
  • Stenar eller andra skarpa objekt som fastnat i däcket.
  • Skador på fälgarna, som i sin tur kan ge skador på däcken.
  • Åldrade däck. Vi rekommenderar att du regelbundet låter en First Stop-specialist kontrollera alla däck som är över 10 år gamla.

Alla dessa saker kan orsaka skador som reducerar däckens tillförlitlighet. Vår rekommendation är att du kontaktar din däckspecialist så snart du har upptäckt något av ovannämnda symtom.

Hur väljer man däck?

Vilket däck som passar bäst beror på vilken typ av bil du har, din körstil samt var och när du kör. Din First Stop-återförsäljare hjälper dig gärna, men följande rekommendationer kan du själv sortera fram en lista med bra förslag.

Vilken typ av bil kör du?

Alla bilmodeller är unika. Vilka däck som passar till bilen beror bland annat på bilens lastkapacitet, maxhastighet och andra egenskaper. Titta efter i bilens användarhandbok eller i vår bilväljare. Välj alltid korrekt däckstorlek och hastighetsklass för bilen. Däckstorleken anges på däckets sida. Du kan se hur man tyder den angivna däckstorleken under ”Hur tyder man däckets märkning?”.

Vilken typ av däck behöver jag om jag är en sportig förare?

Om du är en sportig förare behöver du däck med bra väggrepp på torra och våta vägar, som svarar snabbt och som ger maximal stabilitet i kurvor.

Var kör du oftast?
I stadsmiljö
Du förbrukar mer bränsle i stadstrafik. Du kan dock dra ned på bränslekostnaderna genom att välja däck med lågt rullmotstånd. Eftersom du måste bromsa och accelerera oftare behöver du slitagetåliga däck. Kontrollera regelbundet att bilen klarar av korta bromssträckor, eftersom du tvingas bromsa båda oftare och snabbare i stadstrafik än i annan trafik (beroende på cyklister, fotgängare, rödljus osv.)

Motorvägar
Om du ofta kör på motorvägar kör du snabbare än genomsnittet. Därför behöver du högprestandadäck som garanterar din säkerhet oavsett vilka väderleksförhållandena är. Eftersom du förmodligen gör många långkörningar ska du välja ett däck som erbjuder maximal komfort (oljud, vibrationer, osv.).

I terräng (off-road)
Stadsjeepar behöver 4×4-däck som är stöttåliga och erbjuder utmärkt prestanda och grepp mot underlaget – såväl på vägarna som utanför. Om du mestadels kör din statsjeep på vägarna gör du bäst i att välja ett däck som ger en behaglig körning på vägarna, men som har några extra funktioner för terrängkörning.

Varför RFT-däck?

Punkteringar brukar ofta inträffa på fel plats och vid fel tillfälle. Om du har RFT-däck kan du stanna bilen säkert med bibehållen kontroll, och sedan köra till en plats där du kan byta däck.

Vad är RFT-däck?
RFT-däck är däck med nödkörningsegenskaper som gör att du kan behålla kontrollen över bilen även efter det att en punktering har inträffat. På så sätt kan du fortsätta att köra bilen en kortare sträcka med reducerad hastighet. RFT-däck kan bära bilens vikt tack vare sina avsevärt förstärkta sidoväggar.

Om du har drabbats av en punktering så gör RTF-däckets förstärkta sidovägg så att du kan fortsätta köra under cirka 80 kilometer med en maxhastighet på 80 km/h.

Vilka är de huvudsakliga fördelarna med RFT-däck?

1. Säkerheten

  • Du kan fortfarande kontrollera bilen även efter att du drabbats av en plötslig punktering.
  • Du behöver inte byta däck på en hårt trafikerad väg eller annat opraktiskt ställe.
  • Punkteringar med vanliga däck, särskilt om de inträffar vid höga hastigheter, kan vara mycket farliga eftersom det är lätt att förlora kontrollen över bilen. På RFT-däck är sidoväggen förstärkt, vilket gör att du inte tappar kontrollen över styrningen.

2. Komforten

  • Du behöver inte byta däck omedelbart, utan kan fortsätta att köra försiktigt med bibehållen komfort ytterligare 80 kilometer med en hastighet på cirka 80 km/h.
  • Du har mer tillgängligt lastutrymme eftersom du inte behöver ha något reservdäck i bagageutrymmet.

3. Ekonomi

  • Du behöver inte köra omkring med något reservdäck. Det innebär att du sparar energi, utrymme och vikt.
  • Det innebär också att du sparar in på råmaterial, vilket är gynnsamt för miljön.

Kan alla bilar utrustas med RFT-däck?
Däcktillverkarna rekommenderar starkt att RFT-däck enbart monteras på bilar som redan från början utrustats med RFT-däck (antingen som standard eller som tillval). Fordon som utrustats med RFT-däck (som standard eller som tillval) måste alltid vara utrustade med ett däcktrycksövervakningssystem (TPMS). Så snart trycket faller i något av däcken får du en varning via systemet. Det innebär att du måste köra långsammare, inte över 80 km/h. Du får all nödvändig information av din First Stop-specialist.

Måste RFT-däck kontrolleras?
Ja, du måste kontrollera dem regelbundet för att se om det finns några tecken på punktering, slitage eller skador, precis så som du gör med alla andra däck. Tänk på att kontrollera lufttrycket en gång i månaden eftersom däcktrycksövervakningssystemet inte reagerar på det långsamma läckage som sker helt naturligt över tiden. Däcktrycksövervakningssystemet är ett varningssystem, men det innebär inte att du automatiskt har garanterat rätt däcktryck.

Vad har däcktrycket för betydelse?

Korrekt lufttryck i däcken garanterar att de slits jämnt. Körandet blir dessutom mer behagligt, renare och säkrare. I Europa går 55,6 miljoner däck till spillo varje år enbart på grund av felaktigt lufttryck i däcken.

Varför är lufttrycket i mina däck så viktigt?
Ett korrekt däcktryck har många fördelar.

Säkerheten: Korrekt lufttryck ger bättre kontroll över fordonet och ger bästa möjliga väggrepp, bromsstabilitet och bromssträcka. Vid för lågt lufttryck blir däcken varmare och materialet i däcket blir svagare, vilket ökar risken för punktering.

Ekonomin: Det bidrar till att minimera däckslitage och bränslekonsumtion. Att upprätthålla korrekt lufttryck i däcken är det mest kostnadseffektiva sättet att spara bränsle på.

Miljön: Ett däck med för lågt lufttryck ökar bränslekonsumtionen och ger högre koldioxidutsläpp.

Komforten: Körningen och manövreringen av bilen blir enklare.

Hur ofta bör jag kontrollera lufttrycket?
Helst bör du göra det var tredje eller fjärde vecka när däcken är kalla. Att du ska kontrollera lufttrycket när däcken är kalla beror på att trycket ökar automatiskt när däcket blir varmare. Avläsning av lufttrycket i ett varmt däck ger därför ett felaktigt resultat. Du ska vara särskilt noga med att kontrollera lufttrycket innan du ger dig av på en långfärdsresa. Husvagnar och husbilar ska du vara extra noga med att kontrollera innan du ger dig av på semester, eftersom lufttrycket i deras däck ofta har hunnit sjunka ordentligt medan de har stått undanställda över vintern.

Vad händer om däcken har för högt lufttryck?
Det blir svårare för däcken att dämpa stötar, så färden blir mycket hårdare och manöverförmågan reduceras eftersom bilen har mindre kontakt med vägen. Däck med för högt lufttryck tar lättare skada om du kör över en grop i vägbanan eller kör emot en trottoarkant. Dessutom slits den centrala delen av slitytan ned mycket fortare än normalt.

Vad händer om däcken har för lågt lufttryck?
Värmen byggs upp inuti däcken, vilket leder till att däckstommen försvagas och risken för skador ökar. Däckens skuldror slits dessutom ned mycket snabbare. Det blir svårare att köra bilen eftersom du har mindre kontroll och det blir mycket tyngre att styra bilen.

Hur vet jag vilket lufttryck som är det rätta?
Det är inte däcket som avgör trycket utan bilen. Vilket lufttryck däcken ska ha anges ofta på en etikett som sitter inuti tanklocket, innanför dörren på förarsidan och alltid i fordonets användarhandbok. Om du har några frågor kan du vända dig till din First Stop-specialist.

Tänk på att tung last kräver högre lufttryck i däcken. Denna information ska också finnas i fordonets användahandbok. Be din First Stop-specialist om råd.

Varför använda nitrogen i däcken?
Att fylla däcken med nitrogen istället för luft ger ett annat resultat eftersom dess molekyler är större och risken för att de läcker ut ur däcken därför är mindre. Nitrogen erbjuder många fördelar:

  • Säkerheten: Däcktrycket förblir konstant och risken för punktering är lägre.
  • Kostnaden: Eftersom du kan upprätthålla korrekt tryck under längre tid med nitrogen så förlänger du däckets livstid. Dessutom får däcken bättre rullmotstånd, vilket ger en lägre bränsleförbrukning.

Sommardäck eller vinterdäck?

First Stop erbjuder vinter- och sommardäck. Glöm aldrig att däcken är din enda kontakt med marken. Det är därför som det är av yttersta vikt att välja rätt däck och ta hänsyn till årstiden.

Varför finns det vinter- och sommardäck?
Den främsta orsaken till att det finns vinter- och sommardäck är temperaturen, eftersom den har en avgörande betydelse för hur bra grepp däcket har på vägen. I takt med att temperaturen sjunker tappar materialet i sommardäcken sin greppförmåga, medan materialet i vinterdäcken däremot får bättre greppförmåga. När du kör på snö och is under vintern visar vinterdäcken verkligen sin kapacitet genom sina enormt förbättrade broms-, grepp- och styregenskaper jämfört med sommardäcken.

Vinterdäckens prestanda på sommarväglag är dock betydligt sämre än sommardäckens, och de kan påverka bilens broms- och styregenskaper avsevärt.

Du måste alltid ha den typ av däck som är anpassat efter årstiden. I vissa länder, till exempel Tyskland, Österrike och de nordiska länderna, finns det lagar som reglerar bruket av sommar- och vinterdäck. Du bör alltid kontrollera vilka lagar och föreskrifter som gäller i de länder där du kör under vintern.

När bör jag byta till vinterdäck?
Vid övergången från sommarväglag till vinterväglag är det lätt att komma ihåg att det är dags att byta däck. Du bör dock inte vänta till den första dagen med frost eller snö, eftersom du då kan utsätta dig för risker genom att köra en bil med klart reducerade väg- och bromsförmågor. Ofta brukar det också innebära att du tvingas stå i kö tillsammans med alla andra som också glömt att byta däck i tid!

Är vinterdäck verkligen så mycket säkrare?
Ja, det är de, eftersom deras egenskaper är betydligt bättre på kalla och frusna vägar och eftersom de presterar bättre i regn och minskar risken för vattenplaning. Tack vare sin speciella form och sitt mönsterdjup pressar de undan vatten från vägbanan. De ger också bättre väggrepp än sommardäck.

Det är ett självklart val när det gäller säkerheten: när väl temperaturen sjunkit under nollpunkten sexdubblas olycksrisken.

Vilken funktion har lamellerna på vinterdäcken?
Vinterdäcken har särskilda lameller som garanterar följande:

  • Bättre grepp med fler vassa kanter som griper tag i vägbanan.
  • Bättre väghållning på isiga och våta vägbanor: vattnet leds undan genom skårorna.

Är inte en kombination av vinter- och sommardäck mycket dyrare?
Även om det är något dyrare så är det en god investering vad gäller din säkerhet, och det innebär att du kan köra på underlag du annars inte skulle kunna köra på. Genom att använda både sommar- och vinterdäck under de rekommenderade perioderna så försäkrar du dig om att bilen presterar optimalt.

Var ska jag förvara mina däck?
Däck ska förvaras i ett svalt, torrt och mörkt utrymme på säkert avstånd från elektrisk utrustning och lösningsmedel. Om du inte vill att däcken ska ta upp plats i ditt hemmaförråd kan du boka förvaringsplats för dem på våra däckhotell. På First Stops däckhotell får du, utöver förvaringen, också en översyn av däckens kvalitet och rådgivning när det är dags att investera i nya, så att du köper däck anpassade efter din körstil och var du ska köra. Vi tvättar såklart även dina däck så att de är fräscha och redo inför nästa säsong. När det är dags att byta däck kan våra First Stop-specialister göra det åt dig och samtidigt lägga undan den andra uppsättningen för förvaring.

Kan en punktering repareras?

Om du har drabbats av punktering så hjälper First Stops specialister dig med att kontrollera däcket och reparera det på ett professionellt och säkert sätt.

Vad kan jag göra för att förhindra punktering?
Det stora flertalet punkteringar kan man inte förbereda sig mot, men med följande åtgärder kan du bidra till att minska risken för punktering:

  • Kontrollera regelbundet däckens mönsteryta för att se om glasbitar eller andra främmande föremål har trängt in i gummit.
  • Se till att däcken alltid har korrekt lufttryck, och glöm inte att dessutom kontrollera reservdäcket.

Hur vet jag om något är fel?
I händelse av långsamt luftläckage kan du upptäcka detta antingen visuellt (däcket har en lägre profil än bilens övriga däck) eller under körning (bilen beter sig annorlunda än normalt).

Om däcket snabbt töms på luft känner man direkt att man tappar kontroll över bilen. Försök att sakta ned samtidigt som du håller ratten i ett stadigt grepp. Stanna sedan bilen och byt däck omedelbart.

Om bilen är utrustad med ett däcktrycksövervakningssystem (TPMS) varnar systemet dig så snart lufttrycket faller i något av däcken.

Om bilen är utrustad med däck med nödkörningsegenskaper (RFT) kan du fortfarande ha kontroll över bilen även när det uppstår ett plötsligt tryckfall i något av däcken. Med RTF-däck kan du köra fordonet en viss sträcka med begränsad hastighet.

Vad ska jag göra om jag får punktering?
Av säkerhetsskäl och för att undvika ytterligare skador på däcket, hjulet eller bilen, bör du kontrollera däcket så snart som möjligt. Kör åt sidan, ersätt däcket med reservhjulet och ta dig till närmaste First Stop-verkstad.

Om du har däck med nödkörningsegenskaper (RFT) så gör den förstärkta sidoväggen så att du kan fortsätta köra under cirka 80 km med en maxhastighet på 80 km/h.

Vi råder dig dock att även om du har däck med nödkörningsegenskaper så bör du vända dig till närmaste däckåterförsäljare (helst First Stop) och få däcket lagat eller utbytt.

Hur många gånger kan man laga ett däck?
Innan du låter laga ett däck bör du kontrollera i fordonets användarhandbok att det inte finns några restriktioner när det gäller sådana reparationer. Fordonstillverkaren kan ha utfärdat restriktioner när det gäller bruket av lagade däck på deras fordon.

Om ett däck kan lagas eller inte beror på punkteringens art och placering. Av säkerhetsskäl får bara punkteringar på däckets slityta lagas – aldrig punkteringar på sidoväggen.

Låt alltid däcken lagas av specialister. First Stop-specialisterna är riktiga proffs. Alla reparationer görs i enlighet med strikta säkerhetsriktlinjer.

Kan alla punkteringar lagas?
Nej, alla punkteringar kan inte lagas. Det är därför det är så viktigt att låta däcket kontrolleras av en specialist. Om punkteringen finns på mönsterytan brukar den oftast kunna lagas. Om punkteringen ligger på däckets skuldra eller sidovägg är däremot risken stor att däcket inte går att laga.

Om det är omöjligt att reparera det punkterade däcket ger First Stop-specialisten dig råd om vilken ny typ av däck du behöver.

Vad är däckunderhåll?

Däcken har en avgörande betydelse för din säkerhet i trafiken. Alla däck åldras och slits ut, men med ordentlig skötsel kan du ge dem ett längre liv. Med rätt underhåll och en anpassad körstil kommer du väldigt långt.

Hur kan First Stop hjälpa mig med att sköta om mina däck?

– Mönsterdjup: byta däck

Däcket har slitageindikatorer i däckmönstret som visar när mönsterdjupet har slitits ned till den lagligt tillåtna gränsen för att få köra på däcket (1,6 mm). Du bör dock överväga att byta till nya däck redan när mönsterdjupet ligger under 3 mm, eftersom det är vad som krävs för att bilen ska behålla ett säkert väggrepp på vått underlag. Vinterdäcken kräver ett mönsterdjup på 4 mm.

Låt alltid däcken monteras av specialister. Om däcken inte monteras korrekt kan det leda till skador, sämre väggrepp eller onormalt däckslitage.

– Välj rätt däck

First Stop-specialister kan hjälpa dig med rådgivning om vilka däck som passar din bil och dina behov bäst. Montera aldrig olika typer av däck på bilen.

– Däckrotation

För att däcken ska slitas jämnt rekommenderar vi att du roterar däcken när du har kört mellan 10 000 och 15 000 km, även om du inte kan se några tydliga tecken på däckslitage. Däcken ska roteras korsvis. Det kan göras på alla fram- och bakhjulsdrivna fordon.

När det gäller 4×4-bilar bör du rotera båda däckparen diagonalt.

Om du har däck med rotationsbestämt slitbanemönster ska de flyttas mellan fram- och bakaxel men sitta kvar på samma sida.

– Hjul- och däckbalansering

Kraftiga vibrationer ger upphov till oregelbundet däckslitage. Hos First Stop kan vi förhindra detta genom att balansera hjulen. Hjulen ska balanseras varje gång som du byter däck eller tar bort däcken från fälgarna.

– Däckreparation

I vissa fall behöver du inte byta däck, utan det räcker att få dem reparerade. Tänk på att däck som utifrån betraktade kan se ut att bara vara lätt skadade kan vara svårt skadade inuti. Din First Stop-specialist har den grundliga utbildning som krävs för att hjälpa dig att hitta den bästa och säkraste lösningen.

Vad kan jag göra själv?

– Använd inte gamla däck
Mönsterspåren och sidoväggarna på gamla däck kan vara krackelerade och spruckna på grund av att de har exponerats för ozon (beroende på både solljus och andra faktorer). Det säkraste är att inte montera däck som är äldre än 6 år eller att rådfråga en däckspecialist om man har däck som är äldre än 10 år. Hur gamla däcken är ser du på datummarkeringen på däckens sidoväggar. De sista 3 siffrorna (på däck tillverkade före år 2000) eller de 4 sista (på däck tillverkade efter år 2000) talar om vilken vecka och vilket år däcken tillverkats. Talet 375 talar till exempel om att däcket tillverkades vecka 37 år 1995, medan 1204 indikerar att det tillverkades vecka 12 år 2004.

– Kontrollera lufttrycket varje månad
Korrekt lufttryck i däcket minskar däckslitaget och sänker bränslekonsumtionen. Kontrollera däcktrycket var tredje eller fjärde vecka när däcken är kalla och jämför värdena med rekommendationerna för din typ av bil. Tänk på att anpassa lufttrycket när bilen är hårt lastad.

– Undersök däcken
Försök att undersöka däcken regelbundet, även om det kan vara svårt. Om du ser skador, sprickor eller bulor på sidoväggarna bör du vända dig till en First Stop-specialist för att få råd.

– Anpassa din körstil
Om du bromsar och accelererar häftigt sliter du extra mycket på däcken, som då inte håller lika länge som de skulle göra om hade en mjukare körstil. Var försiktig när du parkerar bilen. Då minskar du risken för skador på sidoväggarna. Om du iakttar försiktighet när du kör och parkerar så räcker däcken längre.

Vad innebär EU-märkningen för bränsleeffektivitet?

Genom att använda den här delen av däcktabellen kan du omedelbart se hur däcken påverkar din bils bränsleeffektivitet.

Däck som är klassade ”A” ger dig högre effektivitet än de som är märkta med ”G”.

Det är ett klokt att välja ett däck som är bränsleeffektivt. Det är inte enbart en stor vinst för dig själv, genom att du sparar pengar och kan köra längre sträckor innan det är dags att tanka igen, det har också en positiv effekt på miljön att välja ett ”A”-klassat däck.

En bil som är utrustad med fyra A-klassade däck sparar upp till 80 liter bränsle sett över däckets livslängd. Detta är jämförbart med en hel tank bränsle och en besparing på ungefär 1 100 SEK i dagens prisnivå. Kör man 50 km/h med A-klassade däck förbrukar man ungefär 7,5% mindre bränsle än vid G-klassade däck.

Vad menas med EU-märkningen för våtgrepp?

Hur dina däck fungerar på vått väglag är väldigt viktigt. Däcken är de enda som håller dig på vägen. Däck med bra egenskaper vid blött väglag och risk för vattenplaning kan spara liv.



Återigen, du kan se hur bra ett däck är genom A-G klassificeringen, där A-klassade däck har en mycket kortare bromssträcka och därför är mycket säkrare än G-klassade däck.



En bil med 4 stycken A-klassade däck förkortar bromssträckan med upp till 4 billängder jämfört med G-klassade däck, vilket kan förebygga krockar och spara liv. Vid 50 km/h har du minskat bromssträckan med upp till 18 meter, vilket är upp till 30 meter kortare än lägre klassade däck.

Vad betyder EU-märkningen av ljudnivåer?

A-G klassningens symboler gäller bränsleeffektiviteten och däckens våtgrepp. Däcken klassas enligt en skala på tre ljudvågor, likväl som en decibelnivå gällande maximal ljudnivå. I framtiden kommer en reglering att äga rum för att sätta en maximal gräns för vägljud från däcken.

Om ett däck har tre svarta vågor är det ett av däcken med högst vägljud. Det betyder att vägljudet det alstrar är större än den framtida regleringen innebär, men det är fortfarande godkänt med dagens standard.

Två vågor betyder att däcket i genomsnitt avger ett vägljud som är jämförbart med eller 3 dB lägre än de framtida reglerna.

En enstaka våg betyder att vägljudet är väldigt lågt. Du får minst 3 dB lägre vägljud än den framtida regleringen — och i vissa fall till och med lägre än så. 3 dB kanske inte låter som en stor skillnad, men du kommer säkerligen att märka skillnaden när du kör.

Glöm inte att vägljudet du hör inne i bilen inte alltid är jämförbart med ljudet på utsidan.